“Een troostpop, juf, wat is dat dan?
Wel, dat is een knuffel waar van alles in kan.
Een groot verdriet, een klein geheim…
’t Zal voor altijd in zijn buikje zijn.”
Mijn troostpop – Een metgezel voor kinderen bij gevoelens en emoties
Mijn Troostpop is een gevoelig en creatief hulpmiddel voor kinderen om met hun emoties om te gaan. Geschreven door Inge kort voor haar overlijden, biedt het boek kinderen de mogelijkheid om niet alleen met verdriet en verlies om te gaan, maar ook met andere gevoelens zoals boosheid, blijheid, trots en geheimen die ze soms moeilijk kunnen uiten. Het idee van de troostpop, dat eerder werd geïntroduceerd in haar eerste boek Juf, waar ben je?, is verder uitgewerkt en biedt kinderen een veilige en tastbare manier om met hun emoties om te gaan.
Een knuffel voor al jouw gevoelens
In Mijn Troostpop leren kinderen hoe ze hun eigen troostpop kunnen maken – een knuffel waarin ze hun gevoelens kunnen stoppen. De troostpop biedt hen een vertrouwde plek waar ze al hun emoties kwijt kunnen, van het kleinste geheimpje tot een groot verdriet. In de buik van de pop zit een zakje, afgesloten met een rits, waarin kinderen hun gevoelens letterlijk kunnen verstoppen. Dit helpt hen om moeilijke emoties te kanaliseren en een veilige plek te creëren waar ze die emoties kunnen bewaren.
Het boek beschrijft hoe kinderen verschillende emoties ervaren. Soms zijn ze boos, blij, verdrietig, trots of hebben ze een geheim dat ze liever niet delen. De troostpop biedt hen een manier om deze gevoelens op hun eigen manier te verwerken. Inge benadrukt dat het niet alleen gaat om verdriet, maar om de veelzijdigheid van emoties die kinderen ervaren. De troostpop helpt hen om bewust te worden van hun gevoelens en er op een gezonde manier mee om te gaan.
Een creatieve manier om emoties bespreekbaar te maken
Met behulp van de troostpop worden emoties bespreekbaar op een speelse en creatieve manier. Het maken van de pop zelf is al een proces dat kinderen helpt hun gevoelens te verkennen. Ze kiezen zelf de stofjes, de kleuren en de details van hun pop, wat hen een gevoel van eigenaarschap geeft. De handeling van het creëren van hun eigen pop maakt het eenvoudiger om hun gevoelens over te dragen aan een veilige metgezel die altijd bij hen kan zijn, zonder oordeel.
Naast het verhaal biedt het boek ook een stapsgewijze handleiding om samen met de kinderen een troostpop te maken. Dit proces moedigt niet alleen creativiteit aan, maar ook gesprekken over hoe ze zich voelen. Door samen te werken aan de pop, kunnen ouders, leerkrachten en opvoeders op een natuurlijke manier gesprekken over emoties beginnen en kinderen de ruimte geven om te praten als ze daar klaar voor zijn.
Meer dan alleen verdriet
Hoewel Mijn Troostpop een belangrijk hulpmiddel is voor kinderen die te maken hebben met rouw en verlies, gaat het boek verder dan dat. Het benadrukt dat kinderen vaak met verschillende emoties te maken hebben, soms allemaal op één dag. Van blijdschap en trots tot boosheid en frustratie – de troostpop kan een metgezel zijn voor al deze gevoelens. Door deze emoties een plek te geven in hun pop, leren kinderen dat hun gevoelens er mogen zijn en dat ze er op een gezonde manier mee om kunnen gaan.
Inge's nalatenschap: Een steun voor elk kind
Inge’s inspiratie voor de troostpop kwam uit haar jarenlange ervaring als kleuterjuf. Ze zag hoe kinderen worstelden met hun emoties en hoe belangrijk het was om hen iets tastbaars te geven waarin ze hun gevoelens konden stoppen. Haar eigen kleuters maakten troostpoppen in de klas, en ze ontdekte hoe effectief het was. Kinderen voelden zich gesteund en konden op een natuurlijke manier hun emoties delen, soms zelfs zonder woorden.
Inge schreef dit boek om haar ervaring en haar liefde voor kinderen voort te zetten, zelfs nadat ze zelf niet meer in de klas kon staan. Mijn Troostpop is een nalatenschap van zorg, liefde en begeleiding voor elk kind dat worstelt met zijn of haar gevoelens. Het is een boek dat zowel in gezinnen als in scholen, ziekenhuizen en therapieën gebruikt kan worden, en het biedt een speelse, maar betekenisvolle manier om met kinderen te praten over hun emoties.