De troostkoffer

Inhoud

Een troostkoffer is een tool die je op school kan inzetten. Het is in de eerste plaats een fysieke koffer die materialen bevat om kinderen te helpen bij rouwverwerking en ze staat op een centrale plaats op school of in de klas. Leerlingen kunnen zelf kiezen welke materialen uit de troostkoffer ze zelf mee naar huis nemen wanneer ze daar nood aan hebben.

Inhoud van een troostkoffer

De troostkoffer kan de volgende materialen bevatten:

  • Enkele boeken over rouwen (waaronder ‘Juf, waar ben je?’ en ‘Mijn troostpop‘)
  • Een troostpop
  • Een klein lichtje
  • Een bellenblaas
  • Rouwkaartjes
  • Wat klei
  • Kleurplaten en potloden
  • Een emotiemeter
  • Een stempelkussen (voor een vingerafdruk)
  • Een stressbal
  • Emotiestickers
  • Hartjes en sterren
  • Een fotokader
  • Zakdoekjes
De troostpop

Hoe gebruik ik een troostkoffer

Met de materialen kunnen je leerlingen thuis of op school een eigen ‘tastbaar’ hoekje creëren vol herinneringen en symbolen, bijvoorbeeld met een fotokader of met lichtgevende sterren. Aan de hand van emotiestickers, kleurplaten of een emotiemeter kunnen kinderen hun emoties op een meer concrete manier uiten. Als de leerlingen nog geen eigen troostpop hebben, kunnen ze die uit de troostkoffer lenen. De troostpop heeft een rits waarachter alle zorgen en geheimpjes kunnen schuilen. Die kunnen de leerlingen opschrijven of tekenen en ‘ZIP!’ in het mondje van de troostpop stoppen. Ze kunnen hun verdriet opvangen met zakdoekjes of hun woede loslaten op een stressbal. Met klei kunnen ze hun fantasie de vrije loop laten, of net iets heel herkenbaars maken…